in , ,

Super gericht adverteren met Geo-fencing, de marketingtrend van dit moment

Marketing

Heb jij al eens gehoord van geo-fencing? Het is een marketingtrend, die door steeds meer organisatie toegepast wordt. Bij geo-fencing draait het om de locatie van een persoon, zoals de benaming van dit fenomeen wellicht al deed vermoeden. Het biedt organisaties de mogelijkheid een potentiële klant met specifieke berichten te benaderen, wanneer deze een vooraf gedefinieerd gebied betreedt. Zo’n gebied noemt men een geo-fence. In dit artikel lees je meer over geo-fencing en de toepassing hiervan in het marketingplan van een organisatie.

Nadere toelichting op het fenomeen geo-fencing

Wanneer je fence vanuit het Engels vertaalt naar het Nederlands, betekent dit “hek”. In de basis komt geo-fencing neer op het plaatsen van een virtueel hek rondom een bepaald gebied. Denk bijvoorbeeld aan een winkelcentrum, een vliegveld, enzovoorts. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om je geo-fence te beperken tot een individueel gebouw. Op het moment dat een gebruiker zich binnen het gebouw bevindt, kun je deze een bericht sturen. Let wel, dit is vanzelfsprekend pas mogelijk wanneer een gebruiker toestemming geeft om zijn of haar locatie te bepalen. Je kunt een gebruiker om deze toestemming vragen via een app.

Actief aan de slag met geo-fencing

Geo-fencing kent twee vormen; een actieve en een passieve vorm. De actieve vorm betekent dat je gebruikers actief benadert, wanneer zij een geo-fence betreden. Stuur gebruikers van de app van je winkel bijvoorbeeld een kortingscode toe, wanneer zij je fysieke vestiging betreden. Het zet consumenten aan tot het doen van een aankoop en vergroot de interactie. De interactie kun je ook gebruiken om klanten naar hun mening te vragen, wanneer zij je geo-fence verlaten hebben. Hoe is het bevallen in je restaurant?

Passieve vorm van geo-fencing

Naast deze actieve vorm van het benaderen van consumenten op basis van hun locatie, kun je ook voor een passieve vorm kiezen. De passieve vorm van geo-fencing is gericht op het verzamelen en analyseren van data. Op welke momenten zijn de meeste mensen binnen? Hoelang blijven consumenten in het pand? Deze informatie kun je gebruiken om te werken aan profielen van bezoekers. Iets wat van pas komt bij de actieve vorm van geo-fencing, evenals bij diverse andere vormen van marketing.

Wat denk je?

Robot stofzuiger

Niemand houdt van stofzuigen! De voordelen van een robot stofzuiger

Robot

Echt passief ondernemen? Laat je robot medewerkers het werk doen!